Stadsstyrelsens beslut 22.1.2024

23.01.2024

Stadsstyrelsen sammanträdde måndag 22.1.2024 för att behandla ärenden på föredragningslistan. Föredragningslistan i sin helhet hittar du här.

Sammanträdesprotokollet publiceras, då det är klart, på stadens webbplats.

Under mötet beslutade man om bland annat följande ärenden:

Tillsättandet av arbetsgrupp med anledning av ändrade ekonomiska förutsättningar från år 2025

Statsandelarna minskar och kostnaderna ökar. Därmed blir det ekonomiska spelrummet mer begränsat. Samtliga serviceområden kommer få mindre resurser framöver och Kristinestads stad behöver därmed se över verksamheten i syfte att hitta balanseringsåtgärder. Målsättningen med åtgärderna är att servicen till invånarna fortfarande hålls på en högkvalitativ nivå. Samtliga serviceområden ska bidra till balanseringsåtgärderna. I detta skede föreslås ingen procentuell fördelning mellan serviceområdena. Balanseringsprogrammet omfattar såväl stadens lagstadgade serviceproduktion såväl som de frivilliga uppgifterna.

Stadsstyrelsen beslöt tillsätta en arbetsgrupp bestående av serviceområdenas direktörer, ekonomidirektören, personalchefen, stadsdirektören samt stadsfullmäktiges ordförande, stadsstyrelsens ordförande och stadsstyrelsens första vice ordförande.

Arbetsgruppen ska kritiskt granska kommunens hela verksamhet, dess inkomster och utgifter. Förslagen som arbetsgruppen ska presentera till stadsstyrelsen ska innehålla konsekvensanalyser gällande ekonomi, verksamhet samt årsverken. 

Stadsstyrelsen gav arbetsgruppen i uppgift att i april 2024 presentera förslag som balanserar ekonomin med 600 000 euro samt effektiverar verksamheten från och med år 2025 samt en redogörelse kring konsekvenserna av förslagen. Förslagen från arbetsgruppen kommer att användas när budgetramarna för 2025 fastställs.

Bemötande statsrådets beslut om bildandet av sysselsättningsområde

Arbets- och näringsministeriet och finansministeriet bereder ett beslut om att Storå kommun, Bötom kommun, Kauhajoki stad, staden Kristinestad, Kurikka stad och Östermark kommun bildar ett sysselsättningsområde (Suupohjan työllisyysalue, Sydösterbottens sysselsättningsområde). Kaskö stad skulle med detta beslut inte ingå i området. Arbetskrafts- och näringsministeriet har begärt utlåtande om saken 27.11.2023.

Stadsstyrelsen beslöt avge följande som sitt utlåtande: Staden Kristinestad föreslår att Suupohjan koulutuskuntayhtymä ska fungera som ansvarig arbetskraftsmyndighet då det gäller ordnandet av arbetskraftsservice i Kaskö stad och Storå kommun, Bötom kommun, Kauhajoki stad, Kristinestads stad, Kurikka stad och Östermark kommun. Stadsrådet har anfört ett antal motiveringar för sitt beslut, vilka staden Kristinestad vill bemöta. Hela bemötandet kan läsas här

Inrättande av tjänster som speciallärare

Svenskspråkiga utbildningsnämnden föreslog 14.12.2023 att stadsstyrelsen anhåller om tillstånd av stadsfullmäktige att inrätta tre speciallärartjänster vid svenskspråkiga utbildningsväsendet fr.o.m. 1.1.2024. Tjänsterna har redan beaktats i budgeten 2024. Inrättandet av speciallärartjänsterna bidrar till en kvalitativ och trygg undervisning som stöder inlärningen.

Stadsstyrelsen föreslog att stadsfullmäktige inrättar tre speciallärartjänster vid svenskspråkiga utbildningsväsendet från och med 1.1.2024.

Inrättandet av ridsportlinje vid Kristiinankaupungin lukio

Utbildningsnämnderna har år 2023 behandlat ärendet om att skapa en ridsportlinje genom samarbete med Suupohjan ratsutalli. Svenskspråkiga utbildningsnämnden avslog förslaget med hänvisning till stadens ekonomiska läge. Finskspråkiga utbildningsnämnden godkände förslaget förutsatt att stadsfullmäktige beviljar extra resurser.

Stadsstyrelsen beslöt återremittera ärendet för utredning. Mera information kring planerna behövs. Arbetsgruppens underlag är inte tillräckligt genomarbetat för att få klarhet i konsekvenserna av att inrätta en ridsportlinje.

Val av ledningens assistent

Stadsstyrelsen beslöt i december 2023 att anställa en ledningens assistent till serviceområdet för livskraft. Befattningen som ledningens assistent publicerades på Kuntarekry samt på stadens webbplats och i sociala medier 12.12.2023. Inom utsatt tid hade 14 ansökningar inkommit. En av de sökande drog senare tillbaka sin ansökan.

Stadsstyrelsen beslöt att välja Iida Kukkonen till ledningens assistent. Prövotiden är 6 månader och anställningen inleds 7.2.2024. Till reserv valdes Nathalie Teirfolk.

 

Gå till "Aktuellt"