Österbottens välfärdsområde lanserar nya digitala servicekanaler

22.01.2024

Österbottens välfärdsområde kommer att lansera nya servicekanaler stegvis. De digitala servicekanalerna finns samlade på välfärdsområdets webbplats och där kan man också välja servicekanal enligt kommun.

– Redan nu kan kunderna boka tid till skötarmottagningar digitalt, exempelvis för vaccination, öronspolning eller stygnborttagning, berättar projektchef Sofi Nyman.

En del bokade tider kan även kontrolleras, flyttas eller annulleras digitalt. I och med att man öppnar endast ett bestämt antal tider på en gång visar systemet inte nödvändigtvis alla lediga tider.

– Våra digitala servicekanaler är ett alternativ till vår traditionella service, och vi hoppas att de digitala servicekanalerna ska minska de samtalsköer som vi har ibland. De bekanta telefonnumren är fortfarande alltså i bruk, exempelvis numret till bedömningen av vårdbehovet, säger kommunikationsdirektör Petra Fager.

Läs mer om ämnet på välfärdsområdets webbplats.

Gå till "Aktuellt"